Memahami Sejarah Perubatan Alternatif

Memahami Sejarah Perubatan Alternatif

Perubatan Alternatif adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan apa-apa jenis rawatan perubatan atau amalan yang belum dibuktikan oleh sains, penyelidikan berasaskan fakta. Ia merangkumi pelbagai jenis rawatan yang berbeza, seperti akupunktur, urut, aromaterapi, dan homeopati, hanya untuk menyenaraikan beberapa. Walaupun rawatan alternatif semakin popular setiap hari, ramai dalam masyarakat perubatan masih tidak mengenalinya keberkesanannya.

Sejarah perubatan alternatif ialah rekod mana-mana peristiwa-peristiwa sejarah yang dalam beberapa cara yang berkaitan dengan pelbagai cabang rawatan alternatif. Lokasi dan budaya mengamalkan pelbagai bentuk rawatan alternatif, dan ada sejarah yang berbeza untuk setiap satu. Dalam usaha untuk mempunyai, pemahaman serba umum sejarah indusrtry ini, sejarah setiap individu perlu diambil kira.

Budaya Timur

Budaya Cina adalah salah satu budaya yang terbesar dan paling berpengaruh Timur. Perubatan Tradisional Cina mempunyai lebih daripada 5,000 tahun sejarah di belakangnya dan adalah berdasarkan kepada membantu pesakit dalam mengekalkan keseimbangan untuk menggalakkan kesihatan yang baik. Pendekatan mereka berakar umbi dalam budaya mereka dan juga dalam falsafah Tao, dan Cina mempunyai sejarah perubatan alternatif yang mendahului mana-mana budaya lain.

Budaya Barat

Barat telah mengambil pendekatan yang berbeza untuk perubatan alternatif, dan sejarah mereka sendiri perubatan alternatif adalah agak berbeza daripada yang di Timur. Terdapat lebih 3,000 tahun sejarah, kebanyakannya berdasarkan falsafah semula jadi. Sejarah Barat perubatan alternatif sering termasuk pengamal perubatan orang-orang yang hidup dengan masyarakat petani, dan pakar-pakar perubatan kelas atas.

Kesihatan Pergerakan Popular

Kesihatan Pergerakan Popular berlangsung dari kira-kira 1830 - 1850, dan memainkan peranan penting dalam perkembangan selanjutnya dan penerimaan rawatan alternatif. Gerakan ini adalah gerakan sosial menyeluruh. Ia terutamanya memberi tumpuan kepada menyediakan pendidikan kepada orang ramai mengenai kesihatan mereka, dan mengajar mereka bagaimana untuk membantu mencegah menangkap dan menyebarkan penyakit.

Kesihatan Pergerakan Popular disasarkan terutamanya wanita, kerana mereka telah dianggap sebagai penjaga keluarga mereka dan masyarakat. Gerakan ini turut menyumbang kepada reaksi yang kuat terhadap peranan elitis, doktor secara rasmi terlatih yang dinaikkan pangkat dan digunakan rawatan berani.

Sudah tentu, keseluruhan sejarah perubatan alternatif adalah lebih terperinci dan kompleks daripada artikel ini boleh hadir. Pembelajaran sejarah perubatan ini adalah penting, kerana ia adalah satu cara yang penting untuk terus menjalankan tradisi rawatan alternatif temurun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar