Mempunyai Tonsillectomy yang

Mempunyai Tonsillectomy yang

Walaupun ramai orang mempunyai tonsil mereka dibuang atau tahu seseorang yang mempunyai, tidak semua orang tahu apa yang tonsil lakukan. Jururawat memakai scrub wanita boleh memberitahu anda semua tentang prosedur apabila anda pergi berjumpa dengannya di pejabat doktor tempatan anda.

Tonsil adalah ketulan tisu yang terletak di kiri kanan belakang tekak. Mereka memerangkap bakteria dan virus yang memasuki tekak dan membantu untuk melawan jangkitan. Jika anda memerlukan pembedahan buah, itu bermakna bahawa anda perlu mempunyai tonsil anda dikeluarkan. Anda akan perlu untuk mempunyai pembedahan buah jika anda mempunyai tonsillitis. Tonsillitis adalah apa yang berlaku apabila tonsil dijangkiti oleh bakteria atau virus. Apabila mereka menjadi dijangkiti, tonsil menjadi merah dan bengkak atau mereka mungkin mempunyai lapisan putih atau kuning pada mereka. Sakit tekak, sakit atau tidak selesa semasa menelan, demam, parau putih, bengkak kelenjar di leher semua gejala-gejala lain tonsillitis. Jika anda mengalami mana-mana gejala-gejala ini anda perlu berjumpa dengan doktor anda dengan seberapa segera yang mungkin. Jururawat memakai scrub jualan anda akan menjalankan beberapa ujian untuk menentukan sama ada anda mempunyai tonsillitis atau jika tonsil anda biasanya hanya besar.

Jika anda melakukan mengetahui bahawa anda mempunyai tonsillitis, anda mungkin tidak benar-benar perlu mempunyai pembedahan buah a. Oleh kerana kejayaan antibiotik, pembedahan tidak lagi rawatan yang standard seperti ia adalah tahun yang lalu. Jika anda meninggalkan tonsil sahaja, mereka akhirnya boleh mengecut sendiri. Jika anda mendapat tonsillitis kerap atau tonsil bengkak anda membuat ia sukar untuk bernafas atau menelan doktor memakai jaket gosok kemungkinan besar akan mengesyorkan bahawa anda menerima pembedahan buah a. Jika anda tidak mendapat tonsil bengkak anda dikeluarkan anda boleh mendapati diri anda dengan apnea tidur obstruktif. Ini adalah keadaan yang menyebabkan anda berhenti bernafas semasa tidur anda.

Jika anda memerlukan pembedahan buah, doktor anda akan meletakkan anda di bawah bius am untuk memulakan prosedur. Pakar bedah akan membuang tonsil anda melalui mulut tanpa membuat luka di kulit. Selepas tonsil dikeluarkan anda akan dibawa untuk pemulihan. Kebanyakan orang hanya di hospital untuk sejumlah lima hingga sepuluh jam, tetapi beberapa kes yang teruk akan memerlukan bermalam di hospital. Selepas pembedahan buah, tekak anda akan menjadi sangat sakit dan sensitif. Makan perkara seperti aiskrim, ais krim, puding dan banyak jus buah-buahan akan turun yang paling mudah. Ia boleh mengambil masa sehingga seminggu atau lebih untuk pulih sepenuhnya daripada prosedur anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar