Tonsil Stones - Apa Adakah Mereka dan Bagaimana Adakah saya Rawat Mereka?

Tonsil Stones - Apa Adakah Mereka dan Bagaimana Adakah saya Rawat Mereka?

Tonsil Batu, atau tonsillolith kerana ia disebut dalam industri perubatan, memberi kesan kepada puluhan ribu orang di Amerika Syarikat. Kebanyakan kes yang ditemui di kalangan orang dewasa. Jadi soalan-soalan ini, apakah batu tonsil dan bagaimana anda boleh menyingkirkan mereka?

Well, pertama sekali batu tonsil adalah pembentukan kalsium yang diserah simpan di belakang tekak pada atau sekitar tonsil anda. Ia berbentuk seperti batu-batu kecil sfera seperti (itu nama) dan biasanya berwarna putih. Mereka tidak begitu berbahaya, tetapi mereka pasti boleh menjadi suatu kacau ganggu.

Salah satu gejala utama batu tonsil adalah rasa buruk di belakang mulut anda. Ini sering boleh membawa kepada nafas berbau dan juga mulut berbau. Malah ramai orang hidup dengan pemikiran nafas berbau yang disebabkan genetik atau diet mereka, padahal sebenarnya ia selalunya boleh diubati dengan merawat tonsillolith itu.

Jadi, jika anda seperti kebanyakan orang yang mengalami batu tonsil, anda ingin tahu apa yang perlu dilakukan untuk menghilangkan daripada mereka. Juga berita baik adalah bahawa mereka sangat boleh dirawat dan mungkin atau mungkin tidak memerlukan lawatan ke doktor.

Beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk rawatan di rumah:

Minum minuman berkarbonat dalam tempoh masa boleh membubarkan buildups kalsium. Saya cadangkan air seltzer.
Perlahan-lahan menggunakan berus gigi dan berus di kawasan tonsil. Ini boleh mengusir beberapa batu-batu yang berada di permukaan.
Gunakan picks direka khas atau swab kapas untuk bekerja di sekitar tonsil dan membuang batu-batu.
Jika anda mengalami rasa tidak selesa, cuba berkumur air masin kerana ini boleh mengurangkan sedikit kesakitan itu.
Kadang-kadang, tidak ada rawatan langsung diperlukan.
Bila perlu berjumpa doktor:
Anda takut anda mungkin mempunyai jangkitan.
Perasaan yang telah berpindah dari ketidakselesaan sedikit kepada kesakitan.
Anda mempunyai tekak melambung lebih daripada beberapa hari.
Anda menghadapi masalah menelan.
Secara umum, batu tonsil adalah tidak merbahaya dan tidak memerlukan rawatan perubatan. Jika mereka dijangkiti atau mana-mana gejala yang lebih melampau lain yang disenaraikan di atas adalah masa ini, doktor biasanya akan menetapkan antibiotik sebagai rawatan. Saya kes yang teruk pembedahan boleh dilakukan untuk membuang batu-batu menyusahkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar